Maximale hartslag

door 16 aug, 2011Hardlopen, Lopen met hartslagmeter

SportSport

Als je begint te hardlopen met een hartslagmeter, dan is het goed om je maximale hartslag te weten. Hardlopen met een hartslagmeter maakt het hardlopen makkelijker om de juiste intensiteit te bepalen van een training. Het meet dus niet de snelheid, maar de zwaarte van een training.

Maximale hartslag

Voordat er met een hartslagmeter getraind kan worden, moet eerst de maximale hartslag worden bepaald, om zo in de verschillende zones te kunnen trainen.

Vaak wordt er een formule gebruikt om dit te bereken: 220- je leeftijd. Dit geeft eigenlijk geen goed beeld, maar het is een gemiddelde, dus niet zo betrouwbaar. Het beste is om het volgende te doen om je maximale hartslag te bepalen en deze te gebruiken voor je trainingen:

  1. loop 15  á 20 minuten in een rustig tot redelijk tempo;
  2. vervolgens 5 minuten in een snel tempo dat 5 á 10 minuten kan worden volgehouden;
  3. dan 25 á 35 seconden sprinten (het liefste een heuvel/brug op);
  4. wacht tussen de 5 en 15 seconden, want je hartslag gaat dan nog omhoog, dit is de maximale hartslag.

Nu de maximale hartslag bekent is kan er getraind worden in verschillende zones. Door deze zones wordt er gericht getraind d.m.v. de maximale hartslag. De volgende zones kunnen worden gebuikt:

Trainings zonesPercentages van de maximale hartslag
zone 1 (langzame duurloop)66 – 72% van de maximlae hartslag
zone 2 (intensieve duurloop)72 – 84% van de maximale hartslag
zone 3 (tempo/interval loop)84 – 90% van de maximale hartslag
herstellooptot 66% van de maximale hartslag

Nu je dit allemaal weet kan je verder gaan met het hardlopen en een hartslagmeter.

Tags:

0 reacties

Practice Happy Yoga

Practice van Happy with Yoga is een online Yoga platform met honderden Yogalessen en cursussen in verschillende stijlen, lengtes en intensiteit. Je kunt hierdoor overal, altijd en onbeperkt je practice doen! We noemen het voor het gemak even ‘De Netflix van de Yoga’.
Happy yoga maand abonnement

Lees ook

Hoe blijf je blessurevrij lopen in 2022

Hoe blijf je blessurevrij lopen in 2022

Nu we richting het voorjaar gaan, worden de mensen weer meer actiever en zitten de "goede voornemens" nog vers in het hoofd. We zijn blij dat mensen meer bewegen en lopen is de perfecte manier om weer fit te worden of blijven. Het is niet duur, erg...

Naar buiten, de natuur in!

Naar buiten, de natuur in!

Sportseizoen 2020/2021. Het is er één om nooit te vergeten. Of juist heel snel te vergeten. Bijna alle sportevenementen zijn afgelast en nadat ook trainingen hebben stilgestaan, gelden er al bijna een jaar beperkende maatregelen. Juist nu is het...

Pin It on Pinterest