Rekken

door 6 jul, 2012Hardlopen, Trainen

Select 2022 - 2Select 2022 - 2

Blessurepreventie en rekken

Er is tot nu toe nog geen wetenschappelijk bewijs dat er door te rekken daadwerkelijk blessures worden voorkomen. Ook heeft het geen bewezen preventie effect op spierpijn. Sterker nog door te rekken zou je de spieren als het ware stuk kunnen trekken. Rekken is zeker niet goed om te doen na een zware training (wedstrijd), omdat er microscopische scheurtjes optreden in de spieren. Door te rekken wordt dit alleen maar erger. Dus als je gaat rekken doe het dan rustig, niet stevig.

We behandelen twee manieren van rekken:

  1. Statisch rekken;
  2. Dynamisch rekken.

Statisch rekken

Het statisch rekken houdt in dat de spieren zonder deze te forceren gerekt worden, vervolgens deze gedurende een bepaalde tijd vast te houden. Voor het hardlopen zijn er vijf groepen die hier geschikt voor zijn:

  1. bovenbeen spieren;
  2. hamstrings;
  3. kuitspieren;
  4. liesspieren;
  5. binnenste bovenbeen spieren.

Bij het rekken moet de houding zo aangenomen worden dat er geen pijn gevoeld wordt. Na elke oefening eerst even de benen ‘losschudden’ voordat de volgende oefening gedaan gaat worden.

Doe deze oefeningen nooit als de spieren ‘koud’ zijn, begin eerst met rustig inlopen vervolgens de oefeningen.

Dynamisch rekken

Bij dynamisch rekken worden de oefeningen licht verend uitgevoerd.  De oefeningen moeten gecontroleerd worden uitgevoerd en het zijn sportspecifieke oefeningen. Bij hardlopen is het goed om de oefeningen onderaan te beginnen, dus bij de voeten beginnen. Een opzet van oefeningen kan zijn:

  1. enkels op en neer bewegen (tenen naar het lichaam toe en weer van het lichaam af bewegen);
  2. enkels links en rechts op draaien;
  3. op de plaatst springen (op twee benen afgewisseld door op één been te springen);
  4. de benen naar voren en naar achteren zwaaien;
  5. de benen links en rechts op zwaaien;
  6. de heupen draaien;
  7. romp draaiingen maken, links en rechts op en voorover en achterover buigen (houdt de rest van het lichaam stil en draai alleen de romp naar links en rechts);
  8. arm draaiingen maken (van voor naar achter en andersom).
Tags:

0 reacties

Makkelijker afvallen met de juiste kennis.


Happy yoga maand abonnement

Lees ook

Hoe blijf je blessurevrij lopen in 2022

Hoe blijf je blessurevrij lopen in 2022

Nu we richting het voorjaar gaan, worden de mensen weer meer actiever en zitten de "goede voornemens" nog vers in het hoofd. We zijn blij dat mensen meer bewegen en lopen is de perfecte manier om weer fit te worden of blijven. Het is niet duur, erg...

Naar buiten, de natuur in!

Naar buiten, de natuur in!

Sportseizoen 2020/2021. Het is er één om nooit te vergeten. Of juist heel snel te vergeten. Bijna alle sportevenementen zijn afgelast en nadat ook trainingen hebben stilgestaan, gelden er al bijna een jaar beperkende maatregelen. Juist nu is het...

Pin It on Pinterest