Impactstudie Amsterdam Marathon: de marathon verbindt en maakt gezonder

door 30 jun, 2025Evenementen0 Reacties

SportSport
Impactstudie Amsterdam Marathon: de marathon verbindt en maakt gezonder

De TCS Amsterdam Marathon is veel meer dan alleen een hardloopevenement. Dat blijkt uit de recent afgeronde impactstudie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), uitgevoerd in opdracht van Sportorganisatie Le Champion. De resultaten van het onderzoek zijn overtuigend: naast belangrijke gezondheidsvoordelen levert de TCS Amsterdam Marathon een aanzienlijke positieve sociale impact op voor deelnemers, vrijwilligers, bezoekers en de stad als geheel.

Duurzame gezondheidswinst

De HvA onderzocht in opdracht van Le Champion de sociale, economische, ecologische en gezondheidsimpact van de TCS Amsterdam Marathon 2024. Zo blijkt uit de impactstudie dat deelname aan het hardloopevenement een belangrijke stimulans is om sportactiviteit te verhogen, met gemiddeld twee uur extra trainen per week in aanloop naar het hardloopevenement. Daarnaast geeft 45% van de deelnemers aan gezonder te gaan eten en drinken tijdens hun voorbereiding. En ook na het evenement is het positieve effect opvallend: 70% van de deelnemers blijft gemotiveerd om door te gaan met sporten.

Vrijwilligers maken het verschil

De impactstudie bracht ook de ervaring van de 1.600 betrokken vrijwilligers in kaart. Het onderzoek toont aan dat zij hun bijdrage aan de TCS Amsterdam Marathon vooral zien als een waardevolle sociale ervaring: 93% ervaarde plezier tijdens het evenement en maar liefst 84% heeft nieuwe mensen leren kennen. De structurele betrokkenheid van Amsterdamse atletiekverenigingen laat daarnaast de sterke gemeenschapsbinding zien.

Economische impuls voor Amsterdam

De TCS Amsterdam Marathon levert bovendien een aanzienlijke economische bijdrage aan de stad. Uit de impactstudie blijkt dat het evenement vorig jaar ruim 14 miljoen euro aan bestedingen heeft gegenereerd, vooral dankzij de grote toestroom van internationale deelnemers en supporters uit meer dan 130 verschillende landen. Hotels, restaurants, winkels en toeristische attracties profiteren tijdens het marathon weekend volop van de extra bezoekers. De internationale reisbewegingen hebben echter een ecologische voetafdruk, die bij dit onderzoek ook in kaart is gebracht.

De marathon als katalysator

De onderzoekers hebben aanvullend een netwerkanalyse uitgevoerd, waaruit naar voren komt dat de TCS Amsterdam Marathon meer dan 70 organisaties uit zowel de publieke als private sector bij elkaar brengt. Deze samenwerkingen tussen sportorganisaties, overheden, sponsors en maatschappelijke instellingen dragen bij aan duurzaamheid, gezondheid en sociale cohesie voor de gemeente Amsterdam.

Over de impactstudie

Ga voor meer informatie en het volledige onderzoeksrapport naar: TCS Amsterdam Marathon impactstudie | HvA

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook

Dit is het parcours van de Halve van Veldhoven

Dit is het parcours van de Halve van Veldhoven

Op zondag 7 september vindt de eerste editie van de ASML Halve van Veldhoven plaats. De Run voor iedereen heeft een 5 km, 10 km en halve marathon op het programma staan. Voor de jonge sportievelingen is er een Mini Run uitgezet. Alle afstanden...

Action nieuwe co-sponsor van de Amsterdam Marathon

Action nieuwe co-sponsor van de Amsterdam Marathon

Action verbindt zich als co-sponsor aan de TCS Amsterdam Marathon voor de komende drie jaar, van 2025 t/m 2027. De internationale non-food discounter draagt het evenement al jaren een warm hart toe. Jaarlijks doet een enthousiast team van...

Schrijf je in voor de RunningPlus nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks meer op het gebied van hardlopen!

You have Successfully Subscribed!